خاطرات من از بازار اهواز

قیمت ها در بازار اهواز در اهواز گردی های من

خاطرات من از بازار اهواز

قیمت ها در بازار اهواز در اهواز گردی های من

بازداشتی ندامتگاه بزرگ تهران از تجربه 24 ساعته خود میگوید

مطمئنن هیچکس علاقه ندارد که حتی یک روز را در زندان بگذراند ولی طبیعتا اکثر افراد جامعه کنجکاو هستند بدانند که در زندان چه اتفاقاتی میافتد و چه بر سر یک زندانی می آید. هرچند که همه میدانیم که امروزه زندان ها مانند سیاه چال های قدیم تاریک و وحشتناک نیستند و قاعدتا یک زندانی هم حق و حقوقی دارد و همین محرومیت از زندگی در اجتماع جزای اوست و زندان بان فقط وظیفه محافظت از او در دوران زندان را دارد ولی این همه ماجرا نیست. کافیست فقط یکبار وارد زندان شوید و یا با یک زندانی همراه شوید تا ببینید چه بر سرش می آورند.

یک بیابان بزرگ در جنوبی‌ترین قسمت استان تهران میزبان زندان بزرگ تهران است. آدرس روی کاغذ سرراست است، جاده قدیم قم، پلیس راه حسن آباد، جاده چرمشهر، کیلومتر ۵، شهرک صنعتی بیجین، مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ معروف به  بزرگ ترین زندان خاورمیانه‌،که طی مسیر ۵ کیلومتری زندان تا جاده، سهم هر زندانی در زمان آزادی است.زندانی بزرگ با جیره روزانه فقط 2 ساعت آب که بسیار بی کیفیت  است و مناسب برای نوشیدن نیست. آنچه می‌خوانید گفت وگوی « قانون» با یکی از افرادی است که  برای 24 ساعت مهمان زندان بزرگ تهران بوده و از آنچه در این 24 ساعت بر او گذشته، می‌گوید.
  2 ساعت پشت درهای زندان
همراه مامور بدرقه زندان با طی مسافت طولانی به زندان رسیدیم اما خبری از ورود به زندان نبود. در این گرمای سرسام آور هوا 2 ساعت بیرون زندان در بیابان در انتظار باز شدن درهای  آن ماندیم. وقتی اجازه ورود دادند نیز 7  ساعت انجام کارهای اداری برای رفتن به قرنطینه طول کشید. 
  اما در این 7 ساعت چه رخ داد
صبح برای شرکت در دادگاه با لباس رسمی یعنی کت و شلوار حاضر شدم و در نهایت قاضی قرار کفالت صادر کرد تا انجام امور اداری کفیل زمان مان تمام شد به ناچار برای 24 ساعت راهی زندان شدم. در پرونده نیز قرار کفالت ذکر شده و زندانبان حتی این را می دانست که  روز بعد بنده آزاد خواهم شد و این یعنی من مرتکب جرم بزرگی نشده بودم که اگر هم شده بودم مستحق توهین‌هایی که شنیدم، نبودم. 
  توهین‌های مکرر
هر سربازی که به ما می رسید هر چه از دهانش در می آمد نثار زندانیان و از جمله بنده می‌کرد. نه حرمت سن و سال و ریش سفید  را می دانستند چیست و نه از اخلاق بویی برده بودند. به هرحال در ابتدای ورود تصور بر این است که 24 ساعت زندان آن هم در قرنطینه  نباید خیلی هم سخت باشد اما وقتی وارد شدم هر لحظه برایم چون کابوسی گذشت.
  دریافت پول نقد وصدور کارت بانکی
 به محض ورود گفتند هر چه دارید به صندوق امانت بدهید. ساعت، کلید ،گردنبند ،تسبیح و ... را از ما گرفتند. بعد گفتند نمی‌توانید پول نقد به زندان ببرید. 
بانک پاسارگاد شعبه‌ای در قسمت ورودی زندان دارد  که از صبح تا ساعت 8 شب فعال است و با دریافت پول زندانیان برای آنها کارت صادر می‌کند تا بتوانند مایحتاج خود را در زندان تهیه کنند.کارت را تهیه کردیم.
  قیچی کردن کت یک میلیونی
مرحله بعدی تعویض لباس بود.گفتند لباس‌ها را در بیاورید و درعین ناباوری جوراب بنده به سطل آشغال منتقل شد. نوبت به کفش‌ها رسید که آن هم نصیب سطل آشغال شد با اینکه 500 هزار تومان ارزش داشت وراضی بودم به یک نیازمند داده  شود تا اینکه به سطل‌آشغال بیندازند.
 نکته جالب بعدی این بود که کت یک میلیون تومانی من را با قیچی تکه تکه کردند.وقتی پرسیدم چرا چنین می کنید گفتند شاید مواد مخدر یا چیزی در آن پنهان کرده باشی. در کمال تعجب کت را نابود   کرده وبه سطل آشغال انداختند. 
حداقل کت را به یک نیازمندم می‌دادند. یک دیوار مهربانی بیرون زندان بگذارند اینها را آنجا نصب کنند. قیچی کردن و به سطل انداختن چه دردی را دوا می کند.هرچند با توجه به اینکه در پرونده قرار کفالت بنده قید شده بود و زندانبان می دانست فردا من آزاد خواهم شد می‌توانستند لباس‌ها را درانبار بگذارند تا یک روز بعد به خودم بدهند. عدم تعبیه انباری برای لباس‌های افرادی چون من که فقط یک یا چند روز در زندان هستند، یک سوء مدیریت است و توجیهی ندارد.
  کوتاه کردن موها
مرحله بعدی سلمانی بود. این بار زیر بار نرفتم. به هرحال سنی از من گذشته و سال‌هاست با مو و محاسن بلند زندگی کرده‌ام. به دوستان،همسایگان  و اقوام بگویم چه شده یک‌شبه موهایم را زده ام. آبرویی برای من در محل می ماند آن هم برای یک شب در قرنطینه بودن نه چند ماه و یک سال زندان، قرار بود فقط یک شب در قرنطینه باشم چرا باید محاسن و موهایم را می زدند. با اعتراض بسیار رئیس زندان لطف و آرایشگر پرسنل را صدا کرد تا فقط موهای سر را مقداری کوتاه کنند که حداقل خیلی نا‌مرتب و زشت نشود که البته در نهایت کامل کوتاه کردند.
  کارت بانکی بی اعتبار
بعد از 7 ساعت وارد بند شدم.بعد از یک روز دوندگی و خستگی خریدن آب و یک تکه نان امری دور از ذهن نبود اما گفتند نمی توانم خریدی داشته باشم زیرا  کارت پاسارگاد تا3روز فعال نمی شود. 
  سود کلان بانک پاسارگاد در زندان
200 تا 300 نفر ورودی روزانه این زندان، همه پول نقد خود را به بانک می دهند تا 3 روزهم  این پول در بانک بدون حق استفاده می ماند. اگر نگاهی به ارقام بیندازیم سود کلانی را برای بانک خواهیم دید.به هرحال گرسنه وتشنه مانده بودم و اگر لطف سایر زندانیان نبود خدا می داند چه بر سر منِ پیرمرد می آمد. یکی از عجایب زندان داشتن جیره روزی 2 ساعت آب غیر قابل شرب است،  فقط در این زمان می توان از سرویس بهداشتی استفاده کرد. اگر زندانی دچار سوء هاضمه و بیماری سوء هاضمه و... باشد چه باید کند؟ ‌برای حل این مشکل هم مجبور به خرید آب معدنی بودیم اماکارت اعتباری ما فعال نبود.
بالاخره شب تاریک زندان سحر و قرار کفالت بنده پذیرفته شد اما مشکلات جدید شروع شد. زمان آزادی زندانیان شب است و ساعت 20:30 اسامی زندانیانی که قرار است آزاد شوند،اعلام می‌شود.
  سوختن کارت بانکی
به محض اعلام اسامی کارت بانک پاسارگاد می سوزد.یعنی کارتی که نتوانسته ام با آن خریدی انجام دهم می سوزد و حتی نمی‌توانم کارت را به زندانیانی که طی 24 ساعت گذشته لطف کرده و آب وغذا برای من خریده بودند هدیه کنم تا لطف شان جبران شود. 
  پولی پس داده نمی‌شود
بعد از اعلام اسامی برای دریافت وسایل و پول خود رفتیم اما از آنجایی که ساعت کار بانک و امانتداری ساعت 8 شب است و اسامی زندانیان ساعت30 :8 اعلام می‌شود، از دریافت امانت مانند کلید، ساعت  ،پول نقد  از بانک  و...خبری نیست. زندانی بدون پول با یک جفت دمپایی در بیابان تاریک رها می شود به امید اینکه ماشینی از سر خیرخواهی او را تا شهر برساند. شاید بنده به همسرم نگفته باشم زندانی شده ام .بعد از 24 ساعت نیمه شب با دمپایی بدون کت، موهای کوتاه شده، بدون پول وسایر وسایلم بروم خانه، بگویم کجا بوده ام؟ چه بر سر زندگی مشترک چند ساله من خواهد آمد؟
  هزینه دمپایی زندانیان
البته در باب فلسفه دمپایی یک توضیح جالب این است که زندان بزرگ روزی 300 نفر ورودی دارد این زندان یعنی روزی 300 جفت دمپایی پلاستیکی نیازدارد. اگر قیمت هر جفت دمپایی 5 هزار تومان  باشد، می‌شود روزانه یک میلیون و 500 هزار تومان. در ماه چیزی حدود 45 میلیون تومان هزینه همین دمپایی‌های پلاستیکی است که زندانی را با‌ آن راهی خانه می کنند. یا لباس زیر و حوله ای که برای یک شب به ما دادند و بسیارهم  نامرغوب بود کلی هزینه برای زندان دارد در حالی که برای بازداشت موقتی‌ها کاربردی ندارد.
به هرحال ساعت 10 شب از زندان خارج شدم، بماند با چه سختی بدون پول و وسایلم، به خانه بازگشتم. هنوز هم کلید دفتر و میز کار بنده در بخش امانات زندان است،از طرفی پول هم  در بانک پاسارگاد است و در ماه مبارک رمضان هم نمی توانم تا زندان بزرگ بروم ،کم نیستند زندانیانی که شرایط مرا دارند.
حال تصور کنید زندانی ای  از همدان، اصفهان، قم یا شهری غیر تهران باشد و نیمه شب آزاد شود یا باید صبح در بیابان بماند تا مسئولان بانک و امانتداری بیایند یا باهزار بدبختی به شهرش برود تا در فرصتی دیگر بازگردد که بسیاری از زندانیان فرصت نمی کنند باز گردند وپول ومدارک خود را تحویل بگیرند که این خودحجم بالایی از درآمد را برای بانک در پی دارد. جالب است بدانید شعبات داخل شهر بانک پاسارگاد هم جوابگو نیستند و فقط باید به زندان مراجعه کرد. 
ای کاش بانک پاسارگاد پاسخگوی این رفتارخود باشد؛ اگر کارت الکترونیکی صادر می‌کند شرایط استفاده و بهره مندی آن را برای مددجو فراهم کند و زمان خروج از زندان یک دستگاه خودپرداز باشد مابقی پول را به مددجو بدهد.اگر اراده برای پرداخت پول زندانیان باشد انتخاب راه و روش منطقی کار سختی نیست.

همسر حبیب : حبیب در خواب سکته کرد

همسر حبیب محبیان گفت:حبیب در خواب سکته کرده و در منزل فوت کرده است.
ناهید همسر حبیب محبیان خواننده معروف ایرانی که صبح امروز در رامسر در گذشته با اشاره به اینکه از سال 88 وارد رامسر شدیم و در همان سال همسرم در اتاق احیای بیمارستان رامسر بستری شد، تصریح کرد: قرار بود همسرم در بخش سی سی یو بستری شود اما با رضایت شخصی مرخص شد.

وی با اشاره به اینکه ما در منطقه کتالم نیاسته زندگی می کردیم و سال 89 قرار بود همسرم کنسرتی داشته باشد، افزود: وی همان شب مشکل قلبی پیدا کرده و بستری می شود.

ناهید با بیان اینکه حبیب در خواب سکته کرده است، افزود: بعد از تماس من با اورژانس و سر و صدای همسایه ها اورژانس تشخیص داد که وی فاقد علائم حیاتی است و سیانوز کامل شده و مردمک های چشمش گشاد شده بود.

وی اظهار کرد: ایشان 63 سال سن و سابقه مشکل قلبی داشت از این رو اقدامات احیاء موثر نبود؛ ایشان قبل انتقال به بیمارستان در منزل فوت کرده بودند و جهت تایید فوت به بیمارستان انتقال پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه تقاضا کردیم حبیب از مقابل تالار وحدت تشییع شود و منتظر پاسخ هستیم؛ گفت: برای خاکسپاری  قطعه هنرمندان موردنظر ماست که در این زمینه در حال رایزنی هستیم

ناخن های افراد نشان دهنده عادات شخصی

دکتر بهروز باریک بین : ظاهرا ناخن های افراد نشان دهنده عادات شخصی و بهداشتی شان است. به طور معمول، زنان خیلی بیشتر از مردان به ظاهر ناخن هایشان اهمیت می دهند و زمان و هزینه فوق العاده ای صرف سلامت و زیبایی ناخن هایشان می کنند.

صرف نظر از جنبه زیبایی شناختی، ناخن ها اعمال مهمی هم برای ما انجام می دهند، برای مثال، به ما کمک می کنند تا اشیا را در دست بگیریم و با ابزارها به دقت و با ظرافت کار کنیم. ناخن ها از بافت های نرم انگشتان حفاظت می کنند و مهم تر از همه این که ناخن ها نمایانگر سلامت عمومی بدن هستند و از ظاهرشان می توان به سلامت اعضای درونی بدن پی برد. ناخن ها با توجه به محل قرار گرفتن شان (راس انگشتان)، همیشه در معرض آسیب هستند. بیماری های ناخن حدود ده درصد از کل بیماری های پوستی را شامل می شوند. عده ای با تجربه ماندن دست شان بین در یا فرو رفتن ناخن شست در گوشت یا عفونت های کوچک ناخن رو به رو شده اند.

بیماری های شایع ناخن

بیشتر جراحت های کوچک ناخن ها خود به خود با گذشت زمان بهبود می یابد، اگرچه به علت سرعت کند رشد ناخن ها ممکن است این بهبودی مدت زیادی طول بکشد. درمان جراحت ها و آسیب های شدیدتر و حادتر ممکن است نیاز به متخصص داشته باشد. علائم هشداردهنده بیماری ناخن ها عبارتند از تغییر در رنگ و شکل ناخن، تورم پوست اطراف ناخن و درد، باقی ماندن خطوط سفید روی ناخن و موج دار یا شکننده شدن آن ها. در صورت بروز هر یک از این علائم با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید. اینکه برخی از رایج ترین مشکلات ناخن مطرح می شود:

1- لکه های سفید

لکه های سفید روی ناخن ها خیلی شایع است. این لکه های کوچک و تا حدودی مدور، به علت آسیب دیدگی قاعده ناخن (یعنی محل تولید سلول های ناخن) به وجود می آید. این لکه ها اهمیت زیادی ندارد و به تدریج برطرف می شود. گاهی ناخن های پا بر اثر پوشیدن کفش های تنگ یا فعالیت های ورزشی آسیب می بیند.

بیماری های شایع ناخن

2- خونریزی خطی

پاره شدن عروق خونی در بستر ناخن موجب پیدایش خطوط باریک و عمودی زیر صفحه ناخن می شود. خونریزی های خطی ناخن یا به دلیل آسیب رسیدن به ناخن ها یا به علت استفاده از بعضی داروهای خاص و نیز بر اثر بعضی بیماری ها به وجود می آید. با این حال، شایع ترین دلیل، همان آسیب دیدگی بر اثر ضربه است.

3- عفونت های قارچی

عفونت های قارچی ناخن حدود پنجاه درصد از کل بیماری های ناخن را تشکیل می دهد و درمان آن ها بسیار مشکل است. این عفونت ها که در ناخن های انگشتان پا شایع تر از دست است، اغلب موجب جدا شدن انتهای ناخن از بستر آن می شود. علاوه بر آن، مواد زائدی به رنگ سفید، سبز، زرد یا سیاه نیز ممکن است زیر بستر ناخن تجمع یابد و رنگ ناخن را تغییر دهد. 

نوک ناخن یا پوست قاعده ناخن هم می تواند توسط قارچ مورد تهاجم قرار گیرد. ناخن های پا به علت قرار داشتن در فضای گرم و مرطوب کفش، بسیار بیشتر از ناخن های دست مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند. درمان عفونت های قارچی ناخن بسیاری طولانی است. کشیدن ناخن بدون استفاده از داروهای ضدقارچ مفید نیست و با بازگشت بیماری همراه است.

بیماری های شایع ناخن

4- عفونت های میکروبی

بروز تورم، قرمزی و درد در چین های پوستی اطراف ناخن، علامت بروز عفونت میکروبی است. شایع ترین دلیل بروز عفونت های میکروبی اطراف ناخن، ضربه و آسیب دیدگی ناخن و پوست اطراف آن و تماس مداوم و مکرر با آب و مواد شیمیایی.

5- عقربک 

عقربک با تورم و قرمزی پوست اطراف ناخن دست شروع می شود که بروز آن در ناخن های پا کمتر است. گاه بیماری به صورت حاد است که در این موارد به سرعت پس از ضربه به اطراف ناخن یا کندن و جویدن کوتیکول ایجاد می شود. عقربک حاد اغلب در نتیجه عفونتی است که با باکتری های استافیلوکوک یا استرپتوکوک ایجاد می شود، اما احتمال آلودگی با سایر میکروب ها نیز وجود دارد.عود عقربک حاد سبب ایجاد عقربک مزمن می شود. عقربک حاد را که توسط باکتری ها ایجاد می شود با پمادها یا محلول های آنتی بیوتیکی، پانسمان های اسیداستیک و در صورت نیاز آنتی بیوتیک های خوراکی درمان کرد.

بیماری های شایع ناخن

6- تومورها و زگیل ها

تومورها و زگیل ها در همه جای ناخن یافت می شود. با این حال، بر اثر رشد تومور یا زگیل، صفحه ناخن دچار تغییر شکل می شود یا حتی بر اثر تخریب از بین می رود. تومورهای ناخن را به دو گروه سرطانی و غیرسرطانی (خوش خیم) تقسیم می کنند. شایع ترین تومورهای غیرسرطانی، زگیل ها است. زگیل ها عفونت های ویروسی است که پوست اطراف یا زیر ناخن را مورد تهاجم قرار می دهند. اغلب این ها دردناک اند و گاهی موجب محدودیت در استفاده از انگشتان می شود. در مان آن ها ساده، اما طولانی است و اغلب شامل منجمد کردن یا سوزاندن محل با مواد شیمیایی و برداشتن زگیل است. اگر زگیل یا تومور به زیر چین های ناخن گسترش یابد یا در زیر صفحه ناخن قرار گیرد، برای برداشتن آن به عمل جراحی نیاز است.

7- پسوریازیس ناخن
پسوریازیس بیماری مزمنی است که سبب التهاب پوست می شود و در نتیجه آن روی پوست سر، آرنج ها، زانوها و پشت، پوسته های سفید نقره ای و ضخیم تشکیل می شود. شیوع آن حدود یک درصد از جامعه را در بر می گیرد. در ایران حدود هفتصد هزار نفر در دوره ای از عمر خود مبتلا به پسوریازیس می شوند. پسوریازیس در پنجاه درصد از بیماران شامل کودکان، جوانان و بزرگسالان علاوه بر پوست، ناخن ها را نیز گرفتار می کند.

این بیماری به شدت و وسعت آن در بدن ارتباطی ندارد. در بیمارانی که پسوریازیس سبب التهاب مفاصل می شود، ناخن ها بیشتر درگیر می شوند. پسوریازیس ناخن ممکن است فقط علامت بیماری باشد. ناخن های دست بیشتر از ناخن های پا مبتلا می شوند.    

 بیماری های شایع ناخن